Nyhet

Lipidforskningspris utdelat för banbrytande innovationer inom RNA-stabilisering och lipidbaserade formuleringar

04 april 2022

Idag tilldelades professorerna dr Katalin Karikó (University of Pennsylvania, BioNTech) och dr Pieter Cullis (University of British Columbia) 2021 och 2020-års pris för lipidforskning av Kåre Larssons och Gunnar Sandbergs - Camurus Lipid Research Foundation vid ett symposium och prisceremoni i Lund. Priserna på 500 000 kronor vardera belönas för deras banbrytande arbete rörande RNA-stabilisering och lipidbaserade formuleringar som mynnat ut i de m-RNA-baserade covid 19-vacciner som har distribuerats till miljarder människor och räddat miljontals liv.

Vid symposiet utdelades även priser till dr Marianna Yanez Arteta (Astra Zeneca) och dr Alessandra Luchini (European Spallation Source - ESS) för deras forskning kring lipidbaserade nanostrukturer och interaktioner med proteiner.

*Kåre Larsson och Gunnar Sandbergs forskningsstiftelse – Camurus Lipid Research Foundation – grundades 1997 av professor Kåre Larsson (1937-2018) Lunds universitet och hedersdoktor Gunnar Sandberg (1923-2007) GS Development, Malmö. Kåre Larsson var en världsledande expert på lipidstrukturer med banbrytande arbeten kring fettkristallisation och kubiska flytande kristallina lipidfaser. Gunnar Sandberg var en svensk entreprenör som grundade Electro-Sandberg.

Läs mer om priset på stiftelsens webbplats: Camurus Lipid Research Foundation (clrf.se)

För vidare information
Fredrik Tiberg, vd och koncernchef
Tel.

Camurus är ett svenskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på utveckling och marknadsföring av differentierade och innovativa läkemedel för behandling av svåra och kroniska sjukdomar. Produkterna baseras på den unika formuleringsteknologin FluidCrystal® samt en omfattande expertis inom alla faser av läkemedelsutveckling. Den kliniska forskningsportföljen innehåller produkter för behandling av cancer, endokrina sjukdomar, smärta och beroende. Utvecklingen sker i egen regi och i partnerskap med internationella läkemedelsbolag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”CAMX”. För mer information, se www.camurus.se.