Beshad Sheldon utses till President för Camurus Inc.

13 februari 2024

Lund — 13 februari 2024 — Camurus (NASDAQ STO: CAMX) meddelar idag att Beshad Sheldon utsetts till President för Camurus Inc. och medlem av företagets ledningsgrupp, med tillträde den 1 april 2024.

Behshad har varit medlem i Camurus styrelse sedan 2018 och bidragit till bolagets utveckling till ett framgångsrikt och lönsamt, kommersiellt läkemedelsbolag. Behshad har över 25 års erfarenhet från ledande positioner inom den internationella läkemedelsindustrin, inklusive som vd och koncernchef för Braeburn Pharmaceuticals fram till 2017, och från ledande befattningar inom Smithkline Beecham, Bristol-Myers Squibb och Otsuka Pharmaceuticals, där hon ansvarat för framgångsrika, transformerande läkemedel som Glucophage, Plavix och Abilify. Senast kommer Behshad från rollen som direktör på Biotech Value Advisors där hon stöttat bioteknik- och läkemedelsbolag med lanseringsförberedelser och kommersialisering i USA.

”Det är glädjande att Behshad accepterat uppdraget att leda Camurus amerikanska verksamhet och förbereda planerade produktlanseringar i USA”, säger Fredrik Tiberg, Camurus vd och koncernchef. ”Behshad har stor erfarenhet från att bygga och leda kommersiella organisationer och har framgångsrikt lanserat flera storsäljande läkemedel globalt. Vi ser fram emot ett givande samarbete och etableringen av en stark verksamhet i USA.”

”Jag är mycket entusiastisk över att ta uppdraget att utveckla Camurus kommersiella organisation och leda lanseringen av CAM2029 i USA. Jag ser fram att bli en del av den dynamiska, ansvarsfulla och inkluderande organisation som utgör Camurus”, säger Behshad Sheldon.

Camurus lämnade in en ansökan om marknadsgodkännande (NDA) för Oclaiz™ (CAM2029) till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för behandling av akromegali i december 2023. Ett måldatum för godkännandebeslut (PDUFA) förväntas från myndigheten inom kort. Parallellt etablerar Camurus en kommersiell organisation i USA inför en planerad lansering av Oclaiz™ i början av 2025.

Informationen lämnades för offentliggörande den 13 februari 2024 kl. 8.00.